Thursday, 16 May 2013

PENJAGAAN PERTAMA GIGI ANAK

bulan lepas check up zarra (1 tahun 3 bulan) kat klinik kesihatan..
nurse pesan kat mama kene jage gigi anak mulai sekarang..
so mama pon goggle la cikit2..
mommy2 boley bace kat sini yea..
tambah ilmu pengetahuan kita 2gether2..

gigi zarra dah ada 7 batang..
takmo la nanti gigi anak cepat rosak, rongak takpon hitam2 tu..
so mama kene la gosok gigi zarra setiap hari..
sehari 2X pagi dan sebelum tidur..

afie belikan zarra berus gigi yang ni..
sebabnyer..
cantik comel cun..
berus gigi yang macam ni lebih senang untuk kita dan anak pegang..
yelah..
anak baru  nak belajar gosok gigi kene yang 'meriah' cikit kalernyer..
kerrr..
mama nyer yang hover xcited..






afie ada la tengok berus gigi yang laen tapi  tak berkenan..
berus gigi Jordan ni seswai untuk 0-24 bulan..
berus nyer halus dan kecik..
muat la untuk mulut si genit tu..
tempat pegang tu berbentuk oval dah ada lubang di tengah..
memang easy handling..
zarra pun suke dapat berus gigi..
mane taknyer tiap kali mama berus gigi zarra mest tengok je..
agaknyer pikir apela yang mama buat nie..
kenapa la mulut mama ada buih putih melimpah ruah ek..
(bercakap biler gosok gigi mmg abesh comot la..)

zarra qhyriena gosok gigi












penggunaan ubat gigi kanak-kanak tidak digalakkan bagi bayi 24 bulan ke bawah..
melainkan anak tu dah pandai nak ludah kan ubat gigi tu..
terpulang pada setiap mommy..
so buat masa nie zarra berus gigi tanpa ubat gigi lah..
memang dia tak pandai nak ludah kan balik..
cakap la banyak kali pon..
dah tak paham n tak gheti lagi..
tunggu dah besar cikit baru mama bagi..
segala perisa mama belikan nanti..




semoga zarra rajin gosok gigi nyer..amin..




Tuesday, 14 May 2013

selamat hari ibu..

SELAMAT HARI IBU
kepada semua mama, ibu, mak, ummi, mommy dan bonda

ni tahun kedua afie sambut hari ibu..
rase bahagia sangat sebab ada anak kecil..
even tiada ucapan mahupun kad kreatif dari anak..
afie tetap hepy..
sebab zarra adalah hadiah termahal n terindah kini dan selamanya..


tahun ni wat makan2 kat luar je..
tak rela nak masak biler ada anak yang suke 'menolong' kat dapur ni..


dari kanan..papa zarra, nenek zarra,wan zarra,atuk zarra,maksu zarra n makngah zarra..
mama ngn zarra tak makan..diet..!!



16 Mei - Selamat Hari Guru..!! Zarra Qhyriena genap setahun 4 bulan..Alhamdulillah..Syukur padaMu..