Saturday, 14 January 2012

terbaik buat kami..

Arini cukup sebulan 13 hari afie memerap di rumah..memerap2 pon kerja rumah tetap kene buat jugak la kan..kerja yang kat opis tue toksah cakap la..kalau pikir memang pening dbuatnye..tiada pilihan selain mendengar kata suami "..duk umah jelar..nnt kalau jadi ape2 smua org susah.." sebenarnye incik suami nak senang..boley la pergy keje naek moto pastu balik lambat cikit pon takpe..hehee..pandai kan cik abg sorg nie..

Klinik Anaestesia @ Hospital Selayang
siapa pernah pergy..?

Pada 9/1 (Isnin) lepas afie ada appoinment dengan Pakar Bius di Klinik Anaestesia di Hospital Selayang..walaupon dah tahu serba sedikit pasal bius separuh atau penuh nie tapi still lagi nak bertanya banyak2..yelah tunggu punyerla lama walaupon tak ramai orang mesti nak tanye soal selidik habis2 kat dokter tue..Lantak la kan..hehe..

tak ramai pon kan..tapi kene tunggu sejam lebey kot..adehh..

Memang semua patient yang perlu dibedah akan diberi maklumat lanjut berkenaan bius ini..Bagi pembedahan untuk bersalin hanya bius separuh sahaja akan dberikan..hanya kes2 bersalin tertentu sahaja yang akan diberikan bius sepenuhnya..Antaranya 'sekiranya waktu pembedahan berlarutan disebabkan pendarahan yang teruk atau kes2 lain yang memerlukan masa yang lama sehingga kesan bius itu hilang, bius sepenuhnya akan diberikan..'

Tips2 untuk pembedahan ialah :


SEBELUM PEMBEDAHAN
  • MAKLUM KAN PADA DOKTER SAKIT YANG ANDA ALAMI SEPERTI ALAHAN,ASMA,DARAH TINGGI ATAU KENCING MANIS DLL..ADA PAKAI GIGI PALSU TAK..?SILA BERITAHU JUGA.. :)
  • BERPUASA SEKURANG-KURANGYA 6JAM SEBELUM PEMBEDAHAN 
SELEPAS PEMBEDAHAN
  • HENDAKLAH BERBARING SELAMA 6JAM BAGI MENGELAKKAN PENING ATAU SAKIT KEPALA YANG BERLARUTAN
  • MINUM AIR (DISARANKAN MILO) TERLEBIH DAHULU TETAPI MINUM DALAM KUANTITI YANG SEDIKIT2 NAMUN KERAP
  • ELAKKAN MAKAN MAKANAN YANG KERAS ATAU YANG SUSAH UNTUK DIHADAM..SEBAIKNYA MAKAN BUBUR NASI SAHAJA..(BUKAN BUBUR CHACHA ATAU BUBUR KACANG DAN SEANGKATAN DGNYA)..HEHE..



BERPANTANG SEHABISNYA ITU PERLU..

oleh sebab itu saya dapat ini..


ikan apekah ini..?

ikan haruan hidop..
sepatutnya ada 5 ekor tp mati sudey yang 3 itu..
dalam peti ais duduknya..
heheehee..

Healin Gamogen untuk di minum..penyembuhan dalaman..
Healin Lukano untuk sapuan di jahitan atau luka luaran


Siapa yang tak takot kene operate..? mesti smua orang takot kan..dulu  tahun 2009 afie penah kene operate sebab tendon kaki putus gara2 maen futsal..time tue memang tak takot ape pon..sebab pikir tak der risiko ape2 pon..masih boleh berjalan tapi kene rajin pergy kelas fisioterapi dan cume kesan jahitan je yang nampak buyuk..mujur time tue dah berkasih syg dengan cik ayie..takder plak kurang duit hantaran tue kan..mintak lebey2 lagi ada lorh..hahaaha..huiie jahatnye saya..!!

Yang pastinya 15/1 (Ahad) afie masuk wad dan InsyaAllah 16/1 (Isnin) afie tetap kene operate..Alhamdulillah baby dh tak songsang tapi uri masih lagi dibawah..(PLACENTA PREVIA TYPE 2 POSTERIOR)..afie tak mampu nak buat ape lagi dah..Dokter pesan "..bukan salah kamu, bukan salah suami kamu ataupon salah keluarga kamu..tapi inilah salah satu kekuasaan dan kehebatan Allah..Inilah cara Dia menguji setiap umatnya..kene banyak2 bersabar n redha.." 

Arini Sabtu lusa Ahad..makin debar2 la rasenye..rase nak menjerit lari jauh2 pon ada..rase nak makan coklat banyak2 pon lagi la ada..rase nak merayu bersujud tambah-tambah lagi la tak terkata..rase nak nangis..? tak derk la plak..hehee..sebabnye tak sabar sangat2 dah nak jumpa si comeyl dalam peyut nie..

Dah citer banyak nak tepek pic utk sekian kalinya..pasni buh pic anak plok..hahaha..

buku merah @ pink yang semakin lunyai

tanda-tanda bersalin

borang kemasukan wad

konpem 16/1/2012

borang penerangan dan keizinan anestesia
(tertera sekali risiko2 yang bakal dihadapi)

risiko tetap ada

mungkin tapi jarang..?
semuanya menakutkan..

kerosakan otak atau kematian..?
Ya Allah..

Ape agaknye perasaan bile sudah ada laluan dibawah namun keadaan tidak mengizinkan dan terpaksa dibedah akhirnya..? Oleh itu semua mommy 2B harus la bersedia dengan segala kemungkinan..Itulah pengorbanan seorang insan yang bergelar ibu, ummi, mama, mak mahupon bonda..

Semoga Isnin nie berjalan dengan lancar dan kami berdua selamat semuanya..Amin..